Rozliczanie ciepła w zasobach KZGM w Katowicach w pytaniach i odpowiedziach. 

 

1. Na jakiej podstawie odbywa się rozliczanie kosztów ogrzewania?

Rozliczanie kosztów ogrzewania odbywa się zgodnie z Ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne w szczególności art. 45a oraz regulaminem rozliczeń obowiązującym w KZGM, którego posiadanie wymogła wspomniana wyżej ustawa.


2. W jaki sposób rozlicza się koszty ogrzewania w zasobach KZGM?

Przy rozliczaniu kosztów ogrzewania w nieruchomościach administrowanych przez KZGM stosuje się wszystkie sposoby dopuszczone przez wspomnianą ustawę to jest: wskazania ciepłomierzy indywidualnych, wskazania urządzeń wskaźnikowych niebędących przyrządami pomiarowymi w rozumieniu przepisów metrologicznych wprowadzonych do obrotu na zasadach i w trybie określonych w przepisach o systemie oceny zgodności (podzielniki kosztów ogrzewania), powierzchnię lub kubaturę lokali. Wybór zastosowanego sposobu zależny jest od rodzaju instalacji centralnego ogrzewania oraz woli właściciela.


3. Jak ustala się zaliczkę na poczet przyszłego rozliczenia?

Wysokość miesięcznej zaliczki na poczet kosztów ogrzewania w przypadku wprowadzenia rozliczeń pierwszy raz ustala się w takiej wysokości, jak w podobnej nieruchomości zasilanej z tego samego źródła ciepła. Przy kolejnych rozliczeniach zaliczki ustala się na poziomie rzeczywistych kosztów poprzedzającego okresu rozliczeniowego.

4. Co składa się na koszt ogrzania budynku?

W przypadku budynków zasilanych w ciepło z sieci ciepłowniczej, na koszt ciepła składa się: opłata za moc zamówioną (zł/MW), opłata za przesył mocy zamówionej (zł/MW), opłata za zużyte ciepło (zł/GJ), opłata za przesył zużytego ciepła (zł/GJ) oraz opłata na nośnik ciepła (zł/M3).

5. Co to są podzielniki kosztów?

Urządzenia wskaźnikowe niebędące przyrządami pomiarowymi w rozumieniu przepisów metrologicznych, wprowadzone do obrotu na zasadach i w trybie określonych w przepisach o systemie oceny zgodności.


6. Czym różnią się podzielniki elektroniczne od wyparkowych?

Wszystkie wymogi odnośnie podzielników zawarte są w Polskich Normach (podzielniki działające na zasadzie parowania dyfuzyjnego) oraz PN-EN 834 (podzielniki zasilane energią elektryczną). W podzielnikach wyparkowych zastosowano naczynie kapilarne wypełnione cieczą, która paruje w trakcie całego okresu rozliczeniowego. Dlatego po włożeniu do podzielnika nowej ampułki z płynem parującym poziom płynu jest wyższy od poziomu „0” Jest to naddatek na tzw. letnie parowanie. W podzielnikach zasilanych energią elektryczną zamontowane są dwa czujniki temperatur. Układ elektroniczny porównuje temperaturę grzejnika oraz temperaturę pomieszczenia i na tej podstawie zlicza jednostki zużycia ciepła. W obu przypadkach przy wyliczeniu ilości jednostek zużycia stosuje się te same kategorie współczynników korygujących. Jeden jest zależny od wielkości i rodzaju grzejnika, drugi jest zależny od położenia mieszkania w bryle budynku.

7. Jak zawiadamia się o odczytach podzielników ciepła?

Ogłoszenie o dwóch terminach odczytu podzielników umieszcza się na tablicy informacyjnej lub drzwiach wejściowych do budynku z siedmiodniowym wyprzedzeniem. Obecnie w budynkach zarządzanych przez KZGM sukcesywnie wymienia się podzielniki na takie z modułem radiowym, gdzie problem odczytu osobistego przy prawidłowo pracującym podzielniku nie występuje.

8. Co zrobić, jeśli nie było się obecnym w dniu odczytów?

Jeżeli w dwóch wyznaczonych terminach odczytu lokator nie mógł być obecny w lokalu to zgodnie z regulaminem ma możliwość uzgodnienia dodatkowego, trzeciego terminu, jednak nie później niż dwa tygodnie od daty drugiego terminu. Ta usługa jest odpłatna. Gotowość do udostępnienia lokalu należy zgłosić w właściwym Oddziale Eksploatacji Budynków lub w Dziale Rozliczeń Mediów. Problem nie występuje w nieruchomościach z podzielnikami z radiowym modułem odczytu.

9. Kto rozlicza lokale gminne w budynkach, które są własnością wspólnot mieszkaniowych?

O zasadach rozliczeń kosztów ogrzewania w budynkach stanowiących Wspólnoty Mieszkaniowe decydują współwłaściciele nieruchomości podejmując stosowną uchwałę. Należy zwrócić uwagę, że uchwała musi zawierać zapisy, które nie będą sprzeczne z ustawą Prawo Energetyczne. W przypadku stosowania do rozliczeń podzielników kosztów ogrzewania nadzór na całością rozliczenia sprawuje zarząd lub zarządca wspólnoty mieszkaniowej. W przypadku rozliczania kosztów ogrzewania w oparciu o powierzchnię lub kubaturę zarząd wspólnoty mieszkaniowej wydziela koszty przypadające na mieszkania gminne i przekazuje je do KZGM, a indywidualne rozliczenia dla lokali gminnych są wykonywane w Dziale Rozliczeń Mediów.

10. Jak mój lokal zostanie rozliczony, jeśli nie dokonano u mnie odczytu podzielników?

W przypadku nieudostępnienia lokalu do odczytu lokal zostanie rozliczony według maksymalnego zużycia w danej nieruchomości. Wybiera się lokal (lokale), w którym wystąpiło najwyższe zużycie ciepła i dzieli się to zużycie przez powierzchnię tego lokalu, a następnie wyliczone jednostkowe maksymalne zużycie mnoży się przez powierzchnię mieszkania, w którym nie odczytano podzielników.

11. Jeśli wcześniej nie odczytano u mnie podzielników, a dokonano już rozliczenia ciepła w budynku, dlaczego nie można w późniejszym okresie dokonać odczytu i skorygować je?

Rozliczenie polega na tym, że całkowity koszt ogrzania za dany okres rozliczeniowy dzieli się na poszczególne lokale zgodnie z przyjętą metodą. Wykonanie korekty rozliczenia w jednym lokalu skutkowałoby koniecznością wykonania ponownego rozliczenia wszystkich mieszkań, gdyż powstała różnica musi zostać rozdzielona na wszystkich. Jeżeli rozliczenia są prowadzone w oparciu o podzielniki, to firma wykonująca ponowne rozliczenie zażąda dodatkowego wynagrodzenia, które musieliby pokryć wszyscy właściciele lub najemcy lokali.

12. Z kim kontaktować się w przypadku uszkodzenia podzielnika, umówienia 3-go terminu odczytu, reklamacji rozliczenia?

Wszystkie sprawy związane z rozliczeniami kosztów ogrzewania lub serwisami w sprawie odczytu lub uszkodzeń podzielników należy zgłaszać w Dziale Rozliczeń Mediów KZGM.

13. Dlaczego pomimo zużycia mniejszej ilości jednostek niż w poprzednim okresie rozliczeniowym koszt ogrzania jest większy niż poprzednio?

Podstawą rozliczenia jest rzeczywisty koszt ogrzania nieruchomości. Na koszt składają się tzw. opłaty stałe (za moc zamówioną, za przesył mocy zamówionej) niezwiązane z ilością zużytego ciepła. Jest to opłata za gotowość podania ciepła. Wynika z tego, że gdyby w budynku było zerowe zużycie ciepła, a podzielniki elektroniczne nie zarejestrowały ani jednej jednostki zużycia, to lokator też zostanie obciążony za centralne ogrzewanie (przypadek graniczny). Inną przyczyną może być to, że w nieruchomości zmniejszyła się ilość lokali rozliczanych według maksymalnego zużycia (zmniejszyła się przez to ilość jednostek zużycia przy tym samym całkowitym koszcie ogrzewania), wzrosła cena jednej jednostki, co przy tej samej liczbie jednostek w mieszkaniu składa się na wyższy koszt ogrzania. Każdego roku zmieniają się również taryfy na ciepło, co powoduje systematyczny wzrost kosztów ogrzewania, mimo zużywania tej samej ilości ciepła.

14. Dlaczego KZGM Katowice nie informuje listownie o podwyżce cen ciepła?

KZGM nie informuje najemców o zmianach taryf na ciepło, gdyż sama zmiana taryfy nie musi skutkować wzrostem kosztów ogrzewania każdego lokalu. Dodatkowo, znaczący wpływ na koszt ogrzewania mają warunki pogodowe, które trudno przewidzieć.

15. Co to są współczynniki korygujące LAF?

Przy prowadzeniu rozliczeń kosztów ogrzewania w oparciu o podzielniki kosztów stosuje się dwa współczynniki:

LAF-współczynnik zależny od położenia mieszkania w bryle budynku (max. 1, min. 0,6)

UF-współczynnik zależny od rodzaju i wielkości grzejnika.

16. Jak często rozlicza się ciepło?

Rozliczenie kosztów ogrzewania wykonuje się jeden raz na dwanaście miesięcy.

17. Jakie są terminy dostarczenia rozliczeń?

Zgodnie z obowiązującym w KZGM regulaminem indywidualne rozliczenia są dostarczane najemcom w terminie do trzech miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego.

18. Czy złożenie reklamacji rozliczenia energii cieplnej dostarczonej do lokalu oznacza, że nie muszę uiścić kwoty niedopłaty?

Złożenie reklamacji nie wstrzymuje obowiązku płatności. Od kwoty niedopłaty po upływie terminu płatności naliczane są odsetki.

 Odpowiedzialny za treść: Z-ca Dyrektora ds. Eksploatacyjnych