Rozliczanie kosztów zużytej wody i odprowadzonych ścieków w zasobach KZGM w Katowicach w pytaniach i odpowiedziach.
1. W oparciu o jakie przepisy prawne wykonuje się rozliczenia kosztów zużytej wody i odprowadzonych ścieków w nieruchomościach wielolokalowych?
Podstawowym aktem prawnym jest Ustawa z dnia 7 czerwca 2001 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, oraz rozporządzenia wykonawcze do w/w ustawy.
2. W oparciu o jakie dodatkowe przepisy wewnętrzne wykonuje się szczegółowe rozliczenia kosztów zużytej wody i odprowadzonych ścieków na poszczególnych użytkowników w nieruchomościach wielolokalowych?
Podstawowym dokumentem w oparciu o który prowadzi się rozliczenia powstałego kosztu na poszczególnych użytkowników jest wprowadzony zarządzeniem Dyrektora KZGM Regulamin Rozliczania kosztów zużytej wody i odprowadzanych ścieków w zasobie lokalowym gminy Katowice oraz regulaminy poszczególnych wspólnot mieszkaniowych, w których znajdują się lokale zarządzane przez KZGM.
3. Co składa się na koszt fakturowy przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego, który następnie podlega rozliczeniu na poszczególnych użytkowników?
Na całkowite koszty podlegające rozliczeniu składają się: koszt zużytej wody, odprowadzonych ścieków (jeśli jest kanalizacja) oraz opłaty abonamentowe za wodomierz główny.
4. Kto ustala ceny jednostkowe wody i odprowadzonych ścieków i na jakiej podstawie?
Taryfy opłat określają przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, a zatwierdzają Dyrektorzy Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej "Wody Polskie", w przypadku miasta Katowice zatwierdza Dyrektor Oddziału w Gliwicach.
5. Co jest podstawą naliczania określonych ilości wody i odprowadzanych ścieków?
Ilość wody dostarczonej do nieruchomości (węzła) ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego zabudowanego w przyłączu wodociągowym. Ilość odprowadzonych ścieków przyjmuje się jako równą ilości wody, chyba, że są zabudowane dodatkowe urządzenia pomiarowe.
6. Jaka jest ogólna zasada dotycząca rozliczeń?
Właściciel lub zarządca nieruchomości wielolokalowej prowadzi w zakresie rozliczeń wody działalność „non-profit”, co oznacza, iż całkowity koszt fakturowy dostawcy za dany okres rozlicza następnie na poszczególnych użytkowników danej nieruchomości (węzła).
7. Jak często dokonuje się rozliczeń kosztu zużytej wody i odprowadzonych ścieków?
Ustawa nie określa szczegółów w tym względzie. W przypadku KZGM rozliczenia wykonuje się przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy. W przypadku nieruchomości gminnych na koniec miesiąca stycznia roku następnego.
8. Kto określa szczegółowe zasady rozliczeń?
Szczegółowe zasady rozliczeń powstałego kosztu fakturowego dostawcy na poszczególnych użytkowników leżą w gestii właściciela lub zarządcy nieruchomości wielolokalowej. W przypadku KZGM szczegóły określono w regulaminie rozliczeń.
9. Na czym praktycznie polega rozliczenie danego lokalu w danym okresie rozliczeniowym?
Rozliczenie polega na porównaniu rzeczywistego rozliczenia użytkownika w danym węźle rozliczeniowym za dany okres z opłatami zaliczkowymi wpłacanymi przez użytkownika w tym samym okresie.
10. Jak ustala się wysokość opłat zaliczkowych na poczet kosztu zużytej wody i odprowadzonych ścieków dla danego użytkownika w przyszłym okresie rozliczeniowym?
Dla lokali bez wodomierza wg rozliczenia za poprzedni okres rozliczeniowy w przeliczeniu na osobę. Dla lokali z wodomierzami indywidualnymi wg rzeczywistego zużycia wykazanego przez te wodomierze.
11. Czy właściciel lub zarządca ma obowiązek rozliczyć użytkownika lokalu tylko w oparciu o wskazania wodomierzy indywidualnych?
Nie, żaden przepis o tym nie mówi. W przypadku pełnego olicznikowania węzła wodomierze indywidualne spełniają role podzielników kosztów względem wskazań wodomierza głównego. W przypadku węzłów częściowo olicznikowanych może zaistnieć sytuacja, że do wskazań wodomierza indywidualnego zostanie dopisana różnica bilansowa w przeliczeniu na osobę, gdyż w regulaminie rozliczeń zapisano, iż dla lokali bez wodomierzy przyjmuje się odpowiednio 4 i 9 ( ciepła i zimna) m3/osobę/miesiąc.
12. Czy lokale z wodomierzami indywidualnymi mogą być rozliczane jak lokale bez wodomierzy?
Tak, wszystkie takie przypadki określają zapisy regulaminu rozliczeń. W szczególności dotyczy to przypadków nieważnych cech legalizacyjnych wodomierzy, uszkodzonych plomb zabezpieczających lub nieudostępnienia lokalu do odczytów.
13. Jak rozliczane są lokale gminne w budynkach wspólnot mieszkaniowych?
Lokale gminne rozliczane są zgodnie z zasadami rozliczeń ustalonymi w regulaminie rozliczeń przyjętym uchwałą danej wspólnoty. Rozliczenie pierwotne węzła wykonuje wspólnota mieszkaniowa, rozliczenie wtórne KZGM. W przypadku, gdy w danej wspólnocie regulamin nie jest przyjęty uchwałą, KZGM wykonuje rozliczenia wg zapisów regulaminu obowiązującego w KZGM, co może oznaczać odmienne rozliczenie najemców i pozostałych właścicieli.
14. Czy są możliwe korekty wykonania rozliczenia za dany okres rozliczeniowy?
Tak, w przypadkach uzasadnionych korekty są wykonywane i mogą dotyczyć powtórnego rozliczenia całego węzła lub też poszczególnych użytkowników lokali. W drugim przypadku powstała różnica kosztów jest wliczana w przyszły okres rozliczeniowy. Wykonanie powtórnego rozliczenia związane jest z kosztami leżącymi po stronie zarządcy, stąd musi istnieć istotna przyczyna takiego działania. Przyczyną taką zdecydowanie nie jest brak wcześniejszego udostępnienia przez użytkownika lokalu do odczytu.
15. Jakie są terminy dostarczenia najemcom rozliczeń?
Zgodnie z zapisami regulaminu, w przypadku nieruchomości gminnych do 3 miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego, w przypadku nieruchomości wspólnot mieszkaniowych po pozytywnym zweryfikowaniu rozliczenia przez KZGM, jednak nie później niż do 6 miesięcy od zakończenia okresu rozliczeniowego.
16. Jakie są przyczyny rozbieżności pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego, a sumą wskazań wodomierzy mieszkaniowych, w przypadku nieruchomości całkowicie olicznikowanych?
Przyczyn jest zawsze kilka jednocześnie. Każdy przyrząd pomiarowy posiada klasę dokładności pomiaru, co oznacza, iż sam pomiar obarczony jest błędem. Większość wodomierzy mieszkaniowych montowanych jest w pozycji pionowej, co powoduje większe błędy pomiarowe. Dla fabrycznie nowych wodomierzy różnice wskazań mogą sięgać +/- 5 %. Każdy z wodomierzy posiada próg rozruchu (kilka, kilkanaście litrów/h), co oznacza, że to, co rejestruje wodomierz główny nie jest rejestrowane przez wodomierze indywidualne. Na błędy wpływa też montaż wodomierza w instalacji (odcinki proste, odpowiednie średnice przewodów) oraz jakość wody. Można uznać, iż różnice wskazań sięgające do 15 % przyjmuje się jako tolerowane ruchowo.
Odpowiedzialny za treść: Z-ca Dyrektora ds. Eksploatacyjnych